Voor het bepalen van de marktpositie kijken we eerst naar wat het bedrijf uniek maakt. Zo is X-Centrum gespecialiseerd in de verkoop van luxe, exclusieve auto’s. Binnen de autowereld is er echter veel concurrentie in zowel Nederland als het buitenland, en hoewel X-Centrum een prachtig concept in handen heeft, valt het bedrijf niet erg op tussen alle andere autobedrijven. Om eruit te springen is een rebranding en een nieuwe strategie vereist – en daar komt TUQR in beeld.
Een heldere, functionele website die fungeert als visitekaartje voor het bedrijf of merk.
Doelstellingen
X-Centrum heeft als doel het bereik van het bedrijf vergroten en daarmee de klantenkring uitbreiden, met als beoogd gevolg een snellere verkoop van auto’s.
Marktpositionering
De term marktpositionering betekent letterlijk de positie van een bedrijf of merk in de markt. Het draait er met name om hoe (en of) mensen je bedrijf of merk zien. X-Centrum wil het bereik vergroten, daarvoor kijken we tijdens het marktpositioneringsonderzoek eerst naar de huidige perceptie van de doelgroep. Het ‘target audience’ ofwel de doelgroep is dan al voor X-Centrum gespecificeerd. Wordt X-Centrum door de juiste doelgroep opgemerkt?
Vervolgens kijken we naar de identiteit van het merk en naar de gewenste positionering. Door het opstellen van een nieuwe strategie, te werken aan zichtbaarheid (social media), offline en online marketing en rebranding werken we toe naar een breder bereik, maar wel bij het juiste publiek. Met hagel schieten heeft weinig zin, beter richt je de pijlen direct op de beoogde doelgroep. Doelgericht adverteren in plaats van op zoveel mogelijk platforms een advertentie plaatsen. De nieuwe manier van adverteren bracht direct resultaat: de auto werd binnen één week verkocht.
Belangrijk is om te kijken naar wat X-Centrum uniek maakt en dit te benutten in de nieuwe marketingstrategie.
Branding
Rob en zoon Max streven ernaar om de klant een ultieme rijbeleving te geven. Hun motto: “Uw rijplezier is onze zaak, zonder grenzen zoeken wij naar de geschikte auto.” De klant kan een specifieke zoekopdracht plaatsen en Rob en Max zoeken de perfecte auto daarbij – in welk land de auto dan ook staat. Met hun bedrijf willen ze exclusiviteit uitstralen, maar de voormalige huisstijl is met hoofdzakelijk grijze tonen vrij neutraal. Om het merk eruit te laten springen, hebben we een volledige rebranding ontworpen. Van het logo tot de website en social media tot de showroom en locatie zelf – alles krijgt een nieuwe uitstraling.
De website is van veel bedrijven het visitekaartje. Door te kiezen voor tinten als zwart en goud geven we X-Centrum een exclusieve uitstraling. Branding beperkt zich echter niet tot de website, ook op de visitekaartjes, de klemborden in de showroom, in de social media posts, op de buitengevel, op de wand binnen in het pand en in de nummerborden op de auto’s zie je de huisstijl terug. Alles is erop gericht om herkenning te creëren. Hoe een merk naar buiten wordt gebracht is essentieel voor marktpositionering en daarom besteden we bij TUQR veel tijd en aandacht aan de perfecte branding voor onze klanten.
Marketingstrategie
De oude strategie van X-Centrum bij nieuw aanbod betrof vooral hagelschieten: de auto op zoveel mogelijk verschillende platforms adverteren. Je bereikt daarmee weliswaar veel mensen, maar niet de juiste. Het is belangrijk dat X-Centrum een data-gedreven strategie gaat voeren en op basis van deze analyses diverse uitingen op het juiste moment op het juiste kanaal plaatst. Zo benadert zij actief de prospect die op zoek is naar die ene exclusieve auto. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het posten van een advertentie in een Facebook-groep waarvan de ledengroep grotendeels overeenkomt met de doelgroep van X-Centrum.
Social media
De zichtbaarheid van een bedrijf of merk kan met behulp van een social media content kalender worden vergroot. Het is daarbij belangrijk om daadwerkelijk zichtbaar te zijn en iets interessants te bieden aan zowel nieuwe klanten als bestaande klanten. Een gevarieerde content kalender zou voor X-Centrum uit de volgende items kunnen bestaan:
Gezocht & gevonden
‘Coming soon’
Speciale dagen (Vaderdag, Koningsdag)
Reviews
Weggeefacties/winacties
Binnenkort online/nu online
Fotoreportage
Achter de schermen
Voor de uitingen op social media is een template ontworpen, zodat de huisstijl van het merk bewaakt blijft. Zo ontstaat er langzaam maar zeker een structuur en eenheid in de social media platformen (dit is vooral inzichtelijk bij Instagram). Wanneer er dan een nieuwe post verschijnt, weet de kijker direct: dit is X-Centrum. Dit draagt bij aan de branding en herkenbaarheid van het merk.
De volgende stap is het implementeren van de nieuwe branding en strategie en het consequent toepassen van de social media content kalender.
Wij schakelen een versnelling hoger! Ons team werkt met volle snelheid aan een gloednieuwe website.
START JE MOTOREN EN MAAKJE KLAAR VOOR DE REVOLUTIE
Bij TUQR zijn 'out-of-the-box' ideeën de brandstof die ons voortstuwt. En we zijn vastberaden om elke klant de perfecte pitcrew te bieden - deskundig, snel en altijd klaar om die revolutionaire ideeën naar de overwinning te rijden.
Kun je niet wachten en heb je ons nu al nodig dan staan wij uiteraard voor je klaar
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.